سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسم 6 ضلعی در اتوکد

رسم 6 ضلعی در اتوکد. دستور رسم چندضلعی کاربرد زیادی دارد. به همین منظور آموزش امروز اتوکد مربوط به روش صحیح ترسیم پلیگون در اتوکد است.

رسم 6 ضلعی در اتوکد:

 

فرمان Polygon در منو Home از پنل Draw قابل دسترسی است. همانطور که از اسم Polygon مشخص است، از این دستور برای ترسیم چند ضلعی های منتظم (از 3 تا 1024) می شود. منظور از چندضلعی منتظم، نوعی از چندضلعی است که طول تمام اضلاع و اندازه تمام زوایای داخلی آن با هم برابر باشند.

به محض اینکه دستور Polygon را اجرا می کنید، برنامه اتوکد از شما می پرسد که تعداد اضلاع این چند ضلعی چندتاست، که در حالت Defult بر روی 4 تنظیم شده است. اگر عدد داخل <> مورد تایید شماست کافی است کلید Enter را فشار دهید.

با وارد کردن تعداد اضلاع، پیامی مبنی بر مشخص کردن مرکز چندضلعی نمایش داده می شود که می توانید با مختصات دهی یا کلیک کردن آن را مشخص کنید. هنوز تمام نشده! می دانید هر چندضلعی منتظم را می توان بر یک دایره محیط یا درون یک دایره محاط کرد. پیامی که در خط فرمان نمایش داده می شود از شما می پرسد که چند ضلعی را به صورت محیط بر دایره یا محاط بر دایره در آن رسم کند.

گزینه پیش فرض برنامه Inscribed in circle است که با انتخاب آن چندضلعی در داخل دایره محاط می شود؛ یعنی رئوس آن روی محیط دایره قرار می گیرند. اما اگر قصد دارید چندضلعی، محیط بر دایره ترسیم کنید( وسط اضلاع روی محیط دایره قرار بگیرند)، باید گزینه C که مربوط به دستور Circumscribed about circle است را انتخاب کنید.

به این ترتیب بلافاصله برنامه اتوکد از شما شعاع (Radius) را می پرسد، که تنها باید شعاع دایره را وارد کنید. در شکل های الف و ب زیر تفاوت بین محیط بودن چندضلعی و محاط بودن آن، برای یک شش ضلعی منتظم با شعاع دایره 30 نشان داده شده است.

دقت کنید که در مرحله مشخص کردن مرکز چندضلعی، دستوری درون کروشه به نام Edge وجود دارد که با تایپ حرف E و فشار دادن کلید Enter، می توانید طول اضلاع چند ضلعی منتظم را با مشخص کردن دو نقطه انتهایی یک ضلع آن تعیین کنید. برای استفاده از این گزینه، ابتدا باید محل نقطه اول ضلع را با موس یا مختصات دهی مشخص کنید سپس محل نقطه دوم.

رسم 6 ضلعی در اتوکد